Temat: Wspomaganie rozwoju czynności intelektualnych oraz kształtowanie umiejętności sprzyjających osiąganiu gotowości szkolnej.
Prowadzący:????????????????????????
Osoby współpracujące: ???????????????????.
Czas trwania:???????????????????????..
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody pracy: oparte na słowie, pokaz, ćwiczenia praktyczne,
Środki: obrazki, instrumenty, książeczki, domino z figurami, gry planszowe, maskotka, lustro, magnetofon, kredki, plastelina, kolorowa kreda, nożyczki, ołówek.
Cel ogólny: Wspomaganie rozwoju dzieci 5-6 letnich w osiąganiu gotowości szkolnej.
Cele szczegółowe:
1. Rozwijanie umiejętności społecznych i podatności na uczenie się organizowane przez dorosłych.
2. Kształtowanie odporności emocjonalnej, adekwatnego zachowywania się w sytuacjach trudnych.
3. Wspomaganie rozwoju czynności intelektualnych.
4. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się z innymi.
5. Wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
6. Rozwijanie sprawności motorycznych, zakresu ruchów motoryki małej i dużej.
7. Kształtowanie umiejętności matematycznych potrzebnych w codziennych sytuacjach problemowych.
8. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Zadania 🙁 wybieramy potrzebne dziecku pakiety + ćwiczenia)
1. Ćwiczenia kształtujące podatność na proces uczenia się organizowany przez dorosłego.
? Jaki jestem? Analiza odbicia w lustrze.
? Potrafię rysować swoją postać.
? Jesteśmy do siebie podobni a jednak się różnimy.
? Rysowanie człowieka- Rysuję mamę, tatę.
? Opowiem misiowi jak wyglądam i co lubię.
? Zagadki ruchowe, odczytywanie intencji innych bez słów.
? Zabawa w grupie w wspólne budowanie z klocków, kupowanie od dorosłego klocków za ziarenka fasoli.
? Uważne słuchanie opowiadania ? ilustrowanie treści opowiadania za pomocą tekturowych elementów, postaci.
? Gry planszowe, gry opowiadania str. 90
2. Ćwiczenia wspomagające rozwój czynności intelektualnych.
? Odpowiedzi na dziecięce pytania.
? Rozmowy rozwijające myślenie przyczynowo-skutkowe, skłaniające do zadawania pytania- DLACZEGO? Opowiadanie Zamarznięta kałuża, Kwiatki zwiędły w wazonie, Uciekająca wiewiórka str. 105
? Ćwiczenia z planowaniem prowadzące do celu ( komunikaty typu: najpierw zrobimy to, potem tamto, a jeszcze później?)
? – Przygotowanie kanapek, deserów, galaretek.
? Układanie 3-4 elementowych historyjek obrazkowych.
? Eksperymentowanie:
? Woda i sól,
? Woda+ cukier, woda +cytryna, woda + cukier+ cytryna.
? Składanie i rozkładanie kartek papieru- statki, kapelusze, orgiami.
? Mieszanie kolorów, barwy pochodne.
? Eksperymentowanie z klockami (zbuduj most, zmień go w pociąg itp.)
? Eksperymentowanie z patyczkami(jest drzewo z patyczków, zmień je w gwiazdę i znowu w drzewo)
? Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni
? Wiem jak wyglądam w lustrze, mój zwierciadlany portret.
? Lewa/ Prawa frotka mi pomaga.
? Gdzie jest woreczek ( po prawej, po lewej stronie)
? Inni też mają prawą/ lewą stronę.
? Powiem Ci jak masz iść ( zabawa w ślepca)
? Krzesełko i klocek ( połóż klocek z prawej strony u dołu itp.)
? Ja i kartka papieru- graficzne dyktando.
? Dodawanie i odejmowanie na palcach i obiektach w granicy liczby 10 ( pokaż 5 palców, dodaj jeszcze 2)
? Zadania z kasztanami, ziarnami fasoli Jaś.(na stoliku leżą kasztany(10)policz je, odejmij2, dodaj4 , weź ode mnie 1, ile masz?)
? Ćwiczenia sprzyjające rozwijaniu umiejętności klasyfikowania:
? Co do czego pasuje? ( dobieranie pasujących obrazków)
? Ukierunkowane sprzątanie kącika plastycznego( dajemy osobno przedmioty do kolorowania, malowania, lepienia, wycinania itp.)
? Układanie domina z kolorowymi figurami.
? Dokończ opowiadanie. MAMA POSZŁA Z KOSZYKIEM NA TARG. KUPILA GRUSZKI, JABŁKA I ?( na stoliku przed dzieckiem leżą obrazki wybiera te z owocami , )
? LALA KUPIŁA NOWE MIESZKANIE, WYBRAŁA DO NIEGO ŁÓŻKO?..(dziecko szuka obrazków z meblami)
? DZIECI POJECHAŁY DO ZOO I ZOBACZYŁY TAM?..(dziecko wybiera obrazki ze zwierzętami)
? Segregowanie guzików o różnych kształtach, wielkości i kolorach.
? Otaczanie na rysunku pętelką podobnych rzeczy.
3. Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy i porozumiewanie się z innymi.
? Ćwiczenia oddechowe.
? Ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia mięśni twarzy , wymowy głosek opozycyjnych/b, t/d, k/g.
? Ćwiczenia słuchu fonematycznego w różnicowaniu wyrazów podobne/niepodobne.
? Ćwiczenia pomagające poprawnie rozłożyć akcenty w wypowiedzi np. loko-mo-tywa, ko-tek, zmiany miejsca akcentu.str.142
? Wzbogacanie słownictwa, rozumienie przeciwności krótki- długi, duży-mały..
? Zadawanie pytań do wysłuchanego zdania np. kotek pije mleko. ?Co pije kotek? -Kto pije mleko? ? Co robi kotek?
4. Ćwiczenia wspomagające spostrzegawczość i pamięć wzrokową.
? Powiedz co jest na obrazku.
? Ułóż taki sam wzór, jak widzisz.
? Zapamiętaj i odtwórz z pamięci taki sam wzór.
? Popatrz uważnie i narysuj to samo.
? Zapamiętaj jak największą liczbę elementów na rysunku.
? Analiza ilustracji w książkach.( Popatrz tu jest.., zobacz, a tutaj jest?, jeszcze tutaj?)
5. Ćwiczenia wspomagające uważne słuchanie i rozwijające słuch fonematyczny.
? Co słychać, gdy jest cicho?
? Co wydaje taki dźwięk?
? Wierszyki ilustrowane ruchem. Str.173.
? Powtarzanie dźwiękowych rytmów na instrumentach perkusyjnych.
? Uzupełnij brakujący wyraz w zdaniu: Tomek?..kurkę.
– Śnieg jest??
? Słucham uważnie i wiem co dalej.( Dorosły opowiada historyjkę, a dziecko kończy np. MAMA Z ANTOSIEM IDĄ DO PARKU I WIDZĄ?..)
? Tworzenie rymowanek.
? Onomatopeje- uczenie się wierszyków w których są wyrazy dźwiękonaśladowcze. Str.175.
? Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny:
? Wyodrębnianie zdań z opowiadania np. WIEWIÓRKA ZNALAZŁA ORZESZEK. NIE JEST GŁODNA. SCHOWAŁA ORZESZEK NA ZIMĘ.
? – ile było zdań , o czym było pierwsze zdanie, 2i3?
? Wyodrębnianie słów w zdaniu.
? Podział wyrazu na sylaby.
? Wyklaskiwanie sylab.
? Co słyszysz na początku słowa.
? Na końcu i w środku słowa?.
? Głoskowanie wyrazów.
6. Dbanie o zdrowie i rozwój fizyczny.
? Zabawy kształtujące płynność ruchów ramion:
? Przylot i odlot bocianów.
? Spacer po łące z wysoką trawą.
? Drzewa na wietrze, nauka pływania.
? Ruszający pociąg.
? Ruchy zmienne ramion- Podlewanie roślin, piłowanie, gotowanie obiadu, koszenie łąki.
? Obrazki kredą na asfalcie.
? Zabawy Rychowo-graficzne: Noga za nogą po narysowanej ścieżce.
? Jak leciały jaskółki. ( najpierw dzieci bawią się w lot jaskółek, a potem rysują plontaninkę z punktu A ?B)
? Droga do pani ( stoją w okręgu rysują drogę przebytą do pani.)
? Skacz jak żabka, zajączek, wróbelek- rysuj swoje ślady.
? Gry na asfalcie- typu klasy.
7. Ćwiczenia zmierzające do ustalenia dominacji jednej z rąk.
? Kreślenie oburącz kół w powietrzu, na stole, na tackach z kaszą.
? Kreślenie kół patykiem, pędzlem, kredkami na płaszczyznach pionowych i poziomych.
? ?Bieganie? kredkami po papierze, w określonym kierunku i swobodnie.
? Ćwiczenia palców wykonywane oburącz- wyścigi pionków po drabinie (która ręka szybsza?)
? Zbieranie kamyczków, muszelek itp. Rozłożonych w dwóch równoległych rzędach- (która ręka szybsza?)
? Odbijanie, kozłowanie piłką na przemian raz jedną, raz drugą ręką.
? Ugniatanie kulek z papieru, plasteliny i wyklejanie nimi rysunku.
? Rysowanie szlaczków raz jedną raz drugą ręką.
? Bierki.
8. Ćwiczenia kształtujące gotowość do nauki czytania i pisania.
? Ćwiczenia pomagające zrozumieć sens kodowania.
? Czyj to znaczek?
? Jakie oznaczenia znajdują się na drzwiach w przedszkolu?
? Podpisywanie etykietkami narysowanych portretów ( wyszukiwanie gotowych etykietek)
? O czym informują znaki ruch drogowego?
? Kalendarz pogody- Jaka była pogoda wczoraj, jaka jest dzisiaj?
? Obowiązki dyżurnego,( obrazki z konewką, akwarium, sztućcami, zmiotka itp.)
? Zapamiętywanie obrazu graficznego napisów, które pomagają się orientować np.: POCZTA, POLICJA, STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE, SKLEP, SZPITAL, DWORZEC PKP-PKS.
? Po co są te napisy. Po co się je tam umieszcza?
? Rozbudzanie zainteresowania czytaniem poprzez głośne czytanie dzieciom bajek, opowiadań. Czytanie aktorskie z odpowiednią barwą głosu i intonacją.
? Wyjaśnianie trudnych słów, rozmowa na temat przeczytanego tekstu.
? Opowiadania ruchowe np. Miś i pszczoły. Str.229.
? Dokończ wysłuchane opowiadanie np.: LIS CHYTRUSEK WYSZEDL Z LASU, SKRADA SIĘ DO KURNIKA I??..
? Dwukrotne odczytanie wiersza Lokomotywa. ?po 1 dzieci mówią co jest w wagonach, po2- dzieci uzupełniają brakujące wyrazy np.: STOI NA STACJI?.. CIĘŻKA??? I POT Z NIEJ ???????
? ZAINTERESOWANIE KSIĄŻKĄ. Oglądanie jej okladki, ilustracji, domyślanie się o czym może być ta książka.
? Współpraca z rodzicami.
9. Ćwiczenia wspomagające kształtowanie umiejętności matematycznych.
? Liczenie fasolek (16 sztuk).
? Liczenie znikających obiektów (klaśnięcia, tupnięcia, przejeżdżające samochody, kroki)
? Ile mamy palców? ( zamykają oczy , paluszkami dotykają policzków i liczą).
? Liczenie przedmiotów wrzuconych do pudelka.
? Liczenie na wspak na miarce krawieckiej.
? Liczenie dzieci w szeregu do przodu i wspak.
? Liczenie stron w książce- odszukiwanie wskazanej strony.
? Liczenie koralików na liczydle np: pokaż koralik 2, 12.
? Porównywanie liczebności dwóch zbiorów.
? Ustalanie równoliczności po zmianie położenia. Czy wciąż jest tyle samo kółek, gdy jedno przesuniemy?
? Rozumienie istoty dodawania i odejmowania w oparciu o konkretne przedmioty.
? Budowanie i rozwiązywanie zadań z treścią.str.263.
Spodziewane efekty z realizacji celów zajęć dydaktyczno-wyrównawczych:
1. Dziecko obdarza uwagą rówieśników i dorosłych, aby rozumieć to co mówią, czego oczekują.
2. Przestrzega reguł panujących w społeczności dziecięcej.
3. W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
4. Przewiduje skutki swoich zachowań i czynności manipulacyjnych na przedmiotach.
5. Jest sprawne ruchowo według norm wiekowych.
6. Liczy obiekty, odróżnia błędne liczenie od poprawnego.
7. Potrafi uważnie patrzeć.
8. Rozumie sens informacji podawanych w formie uproszczonych znaków i rysunków.
Wykorzystana literatura: E.Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, ?Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole?, wyd. Edukacja Polska, Warszawa 2009
Opracowała:
Marzena Witkoś