Dlaczego warto stosować jeszcze dodatkowe techniki uczenia.

Często zadawane jest mi powyższe pytanie, budzą się kontrowersje, że nauka ich  zajmuje dodatkowy czas, że wcale nie są takie skuteczne, że są trudne.
Z moich długoletnich doświadczeń wynika, że wątpliwości te powstają najczęściej dlatego, że nie uświadamiamy sobie, w jaki sposób działa nasz umysł, że np. techniki pamięciowe, kreatywne notatki, czyli mapy umysłowe a także szybkie czytanie wykorzystują naturalne zdolności mózgu, a my mamy jak zwykle obawy przed nowością.
Pamiętam, kiedyś po zakończeniu zajęć podszedł do mnie uczeń klasy maturalnej i powiedział – dlaczego tak późno się o tym dowiaduję, przecież zaoszczędziłbym mnóstwo czasu przy uczeniu, dobrze, że mam jeszcze parę miesięcy do matury to skorzystam z tej wiedzy. Ten sam uczeń przyszedł do mnie do poradni, gdzie wówczas pracowałam, z bukietem kwiatów i z podziękowaniami, za to, że  tak świetnie poszła mu matura, że mógł skorzystać z praktycznej wiedzy, która zdobył na zajęciach z technik wspomagających uczenie się.  Miłe prawda?
Warto zwrócić uwagę, że techniki uczenia się w przeciwieństwie do standardowych metod nauczania, wykorzystują możliwości obu półkul jednocześnie. Oprócz już samej zalety stosowania prawej półkuli (czyli tej twórczej), która często w procesie nauki szkolnej jest zaniedbywana, olbrzymi potencjał kryje się w efekcie tak zwanej synergii. Polega on na wielokrotnym pomnożeniu możliwości każdego elementu z osobna, gdy połączymy je razem, gdy obie półkule są stymulowane równocześnie. Ucząc się za pomocą technik uczenia się wykorzystujesz w znacznie większym stopniu potencjał swojego twórczego umysłu, czyli prawej półkuli.
Co jeszcze wpływa na wyjątkowość w stosowaniu nowoczesnych technik uczenia (choć niektórzy złośliwcy mówią, jakie one nowoczesne, kiedy część z nich pochodzi już z czasów starożytnych)?
Kolejną zaletą większości mnemotechnik jest używanie wielu zmysłów na raz. Przyswajając wiedzę jednocześnie w wielu modalnościach jesteśmy w stanie robić to znacznie szybciej, efektywniej i trwalej (tworząc obrazy, dźwięki, zapachy, ruch…) .Łatwiejsze jest również łączenie tego co nowe, z tym co już znasz. Kiedy pierwszy raz układasz jakiś obrazek z puzzli, to jesteś w trakcie wielu poszukiwań najlepszych rozwiązań. Kiedy ten sam obrazek układasz po raz kolejny wydaje ci się dużo prostszy niż myślałeś, a każdy kolejny sprawia większą frajdę.  Na tym przecież m.in. oparte jest nauczanie zintegrowane.
To łączenie nowego ze starym najłatwiej zobaczyć przy technice map myśli, które dodatkowo rozwijają naszą kreatywność. Czasami słyszę zarzuty, ale ja nie umiem rysować, to dla mnie jest to trudne do nauczenia. Może i tak a może nie, ja uważam, że jest to wspaniała technika dla każdego i wszyscy łatwo się jej uczą. A jaka skuteczna, jak  porządkuje naszą wiedzę  i dodatkowo daje dużo zabawy, jak zresztą pozostałe techniki.
Motywem przewodnim nauki z zastosowaniem nowoczesnych technik uczenia się jest powiedzenie, że nauka jest łatwa, szybka i zabawna a przede wszystkim skuteczna.
Oprac. Ewa Jańczak – Obst
psycholog