Mamo,tato pobawmy się razem

    Przedstawiamy Państwu propozycje wspólnych zabaw rodziców z dziećmi. Zabaw, których podmiotem jest na równi dziecko i bliska osoba dorosła,która staje się nie tylko inicjatorem, ale i uczestnikiem.


    Zabaw, które dają radość ze wspólnego działania, które rozwijają wyobraźnię i aktywność dziecka. Każdy znajdzie zabawę dla siebie. Zachęcamy tych,którzy uważają, że nie potrafią się bawić, aby spróbowali. Nie tyle dla efektu,ile dla samej radości działania

Rysowanie na plecach
Liczba osób:1+1

Dziecko kładzie się na brzuszku lub siada w wygodnej pozycji. Rodzic rysuje na plecach różne symbole albo proste rysunki (słońce, dom, drzewo).Zadaniem dziecka jest odgadnąć,co zostało narysowane. Jeśli nie odgadnie prawidłowo to rysujemy dalej. Jeśli odgadnie, następuje zmiana ról.

Taniec dłoni
Liczba osób:1+1
Potrzebne: spokojna muzyka, dwa krzesła

Mama i dziecko siadają naprzeciw siebie. Słychać muzykę. Stykają się dłońmi. Prawa z lewą,lewa z prawą,a następnie wykonują taniec dłoni. W rytm muzyki rysują w powietrzu różne kształty(kółeczka,ósemki).Całe ciało jest nieruchome. Tańczą tylko ręce. Ich ruchy są spokojne, powolne,falujące i harmonijne. Mogą tez tańczyć pojedynczo palce wskazujące albo kciuki.

Jest to zabawa wyciszająca. Dziecko ma bliski kontakt z mamą,nabiera świadomości własnego ciała,relaksuje się i uspokaja.

Turlanie na dywanie
Liczba osób:1+1
Potrzebne: trochę przestrzeni

Dziecko kładzie się na podłodze,na brzuszku,ręce ma wyprostowane do góry. Mama turla dziecko po całej długości dywanu. Najlepiej opierać ręce na bioderkach i ramionach dziecka. Kiedy dotrą do końca dywanu- zmiana ról,teraz dziecko turla mamę. Mama pomaga, ale dziecko nie musi o tym wiedzieć.
Ta zabawa umożliwia przebywanie na tej samej płaszczyźnie. W trakcie tej zabawy może znaleźć się nawet ponad mamą. Taki kontakt wzrokowy i dotykowy jest bardzo potrzebny.
Inna wersja tej zabawy to łaskotanie na dywanie.

Jaka to rzeźba
Liczba osób:1+1
Potrzebne:duży ręcznik lub koc

Dziecko chowa się pod koc i przyjmuje jakąś pozę tworząc „rzeźbę”.Mama za pomocą dotyku próbuje wyobrazić sobie w jaki sposób dziecko ułożyło swoje ciało i układa się w ten sam sposób. Gdy jest gotowa tato odkrywa dziecko i porównuje obie rzeźby. Potem następuje zmiana ról. Jeśli w zabawie uczestniczy cała rodzina można tworzyć rzeźby z dwóch osób. Zabawa umożliwia dziecku bliski kontakt z rodzicami. Doskonali zmysł dotyku i świadomość ciała.

Zamknij oczy
Liczba osób:1+1
Potrzebne:chustka do przewiązania oczu

Mama zawiązuje dziecku oczy chustką. W pomieszczeniu, w którym się znajdują, mama wybiera cel, do którego chce doprowadzić dziecko. Najpierw okręca dziecko kilkakrotnie wokół własnej osi, a potem idąc za nim, prowadzi je głosem. Mówi na przykład” Idź do przodu, teraz trochę w prawo, wyciągnij ręce itd”.Dziecko odgaduje jakie miejsce było celem mamy.

Pędzel malarza
Liczba osób:1+1
Potrzebne:wyobraźnia

Wyznaczamy role. Mama jest malarzem a dziecko pędzlem malarza. Mama wyciągniętą ręką wykonuje jakieś czynności malarskie( maluje z boku na bok,z góry na dół,maluje wzorki, stawia kropki).Dziecko- pędzel malarza – stoi swobodnie i całym swoim ciałem odwzorowuje ruchy które wykonuje mama – malarz. Potem następuje zmiana ról. Jeśli bawimy się w czwórkę to osoby zmieniają się w parach.
Zabawa ta rozwija wyobraźnię i pomysłowość, a także elastyczność ciała.

Miny
Liczba osób:1+1
Potrzebne: trochę przestrzeni

Mama i dziecko stoją naprzeciw siebie. Jedno z nich zaczyna zmieniać wyraz twarzy, robiąc różne miny .Wszystko to możliwie wiernie powtarza druga osoba. Po jakimś czasie następuje zmiana ról. Odmianą tej zabawy jest naśladowanie dźwięków. Mogą to być zarówno trudne wyrazy,jak i śmieszne dźwięki,które nic nie znaczą.

Obudź zmysły – Wzrok
Liczba osób:1+1

Co zmieniło się w moim wyglądzie?
Mama i dziecko siedzą naprzeciw siebie. Dziecko zamyka oczy, a mama zmienia trzy szczegóły w swoim wyglądzie( np. zdejmuje pierścionek, podwija rękaw,rozpina guzik w  bluzce).Zadaniem dziecka jest odgadnąć co zmieniła mama. Jeśli odgadnie następuje zmiana ról.

Co widziałeś/aś?
Idąc na spacer z dzieckiem umawiamy się ,że będziemy patrzeć na i starać się zapamiętać  jak najwięcej szczegółów po drodze. Na spacerze staramy się nie rozmawiać o tym co widzimy i co warto zapamiętać. Po powrocie rozmawiamy o tym, co spostrzegliśmy. Można nawet zrobić zawody kto zapamiętał więcej szczegółów.

Obudź zmysły-Smak
Liczba osób:1+1

Co jesz?
Mama w tajemnicy przed dzieckiem przygotowuje malutkie porcje produktów spożywczych o charakterystycznym smaku np. cytryny, soli, cukru,ogórka kiszonego, czekolady, dżemu,.Zawiązuje dziecku oczy chustką a następnie podaje po odrobinie przygotowanych specjałów i prosi o odgadnięcie. Następuje zmiana ról.

W restauracji
Siadamy przy stoliku. Mama mówi dziecku, że znajdują się we wspaniałej restauracji. Kucharze są w stanie przygotować każde danie. Dziecko ma okazje zamówić wszystko to, co lubi najbardziej, bez żadnych ograniczeń. Potem mama zamawia swoje ulubione potrawy.

Obudź zmysły-Zapach
Liczba osób:1+1

Na głównej ulicy w wielkim mieście
Mama prosi dziecko aby zamknęło oczy i wyobraziło sobie, że idzie główną ulicą wielkiego miasta. Jakie zapachy unoszą się w powietrzu? Dziecko mówi gdzie aktualnie się znajduje i  jaki zapach czuje. Starsze dzieci mogą same narzucić miejsce, które w danym momencie odwiedzają.
Zabawa ta pobudza wyobraźnię. Dziecko kojarzy miejsce z zapachem. Wypowiedzi dziecka rozwijają język.

Obudź zmysły-Słuch
Liczba osób:1+1

Co słyszysz?
Mama i dziecko siedzą naprzeciw siebie. Dziecko zamyka oczy,stara się skupić przez chwilę. Słucha dochodzących odgłosów i zapamiętuje je. Potem opowiada, co usłyszało. Następuje zmiana ról. Mama stara się usłyszeć to, czego nie usłyszało bądź nie zapamiętało dziecko.
Łąka
Mama prosi, aby dziecko wyobraziło sobie,że jest na łące. Jest lato. Zadaniem malucha jest wyobrażenie sobie,co można usłyszeć na łące i opowiedzenie o tym. Następuje zamiana ról. Teraz mama może zostać na łące lub innym wskazanym przez dziecko miejscu.

Obudź zmysły-Dotyk
Liczba osób:1+1
Potrzebne: duży nieprzezroczysty worek

Mama wkłada do worka różne przedmioty znane dziecku bardziej lub mniej .Dziecko wkłada raczki do worka ale tak, aby nie widzieć co jest w środku. Bierze do rąk jedną rzecz i stara się ja dokładnie opisać a następnie podaje jej nazwę. Wyjmuje przedmiot s sprawdza czy dobrze odgadło. Mama może podpowiadać np. mówi jest tam nasz otwieracz do konserw, jest gładki, zimny ostro zakończony. Spróbuj go znaleźć. Dziecko może przygotować taki  worek dla mamy lub taty

Ekspresja ruchowo-dźwiękowa
Liczba osób1+1
Potrzebne: przestrzeń

Mama i dziecko stają naprzeciw siebie. Jedna osoba wykonuje ruchy całym ciałem, pokazuje czynności,np. śpiewanie, mycie zębów, odkurzanie a dziecko dopasowuje dźwięk , jaki kojarzy mu się z danym ruchem. Np. picie – gul,gul,odkurzacz–  żżżżżż.
Zabawa rozwija wyobraźnię, twórcze myślenie,pomysłowość i świadomość własnego ciała,uczy koncentracji i uwagi.

Domowe instrumenty
Liczba osób1+1
Potrzebne: plastikowe butelki,puste puszki,zamykane pudełka,ryż, kasza, groch,stara pokrywka,drewniana łyżka

Przygotowujemy z dzieckiem instrumenty. Wsypujemy do przygotowanych pojemników ziarna,zamykamy pojemniki i zaczynamy zabawę:
–    porównujemy z dzieckiem,który instrument gra głośno a który cicho
–    ustawiamy instrumenty od najcichszego do najgłośniejszego
–    odgadujemy jakie ziarno znajduje się w środku
–    wybijamy i naśladujemy rytmy
–    śpiewamy z użyciem instrumentów
–    

Co się zmieniło?
Liczba osób 1+1
Potrzebne: kolorowe klocki

Na dywanie kładziemy przed dzieckiem klocki, najpierw trzy, prosimy aby dziecko dobrze zapamiętało ułożenie klocków po kolei kolorami. Następnie zmieniamy kolejność i pytamy co się zmieniło. Stopniujemy trudność zadania np. dodając klocki lub zmieniając położenie więcej niż jednego. Kolorowe klocki uczą młodsze dzieci zapamiętywania kolorów. Zamiast klocków można użyć  różnych przedmiotów.

Widelec i inne bajki

Liczba osób:1+1 (lub kilkoro dzieci)

Wspólnie z dzieckiem wymyślamy przedmiot, o  którym będziemy opowiadać bajkę. Np.mama zaczyna:”W kuchni, w szufladzie kredensu mieszka stary, srebrny widelec,następnie dziecko dopowiada „ Widelec mieszka w tej szufladzie już bardzo długo”.Mama kontynuuje”Ponieważ mieszka już tam bardzo długo, pamięta wiele ciekawych historii”.Każdy uczestnik zabawy mówi jedno zdanie , starając się aby pasowało do kontekstu.
Zabawa rozwija wyobraźnię oraz zdolności językowe dziecka.

Oprac. A Romanowska-Sopel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *